معارف قرآن
  • 5815
  • 133 مرتبه
فواید طبی عسل (نکاتی علمی از معارف قرآن)

فواید طبی عسل (نکاتی علمی از معارف قرآن)

1398/11/30 01:07:25 ب.ظ

آیه کریمه در سورهٔ نحل آمده است:

یخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِک لَآیةً لِّقَوْمٍ یتَفَکرُونَ (نحل/69)

«خارج می‌شود از شکم‌های آن نوشیدنی که رنگ‌های مختلف دارد در آن شفاء برای مردم است و نشانه‌ها برای قومی‌که فکر می‌کنند»

با تجربه و علم ثابت گردیده است که در عسل مادهٔ ضد میکروبی و تعفنی وجود دارد و تحقیقات علمی که در این اواخر نشر گردیده است فایدهٔ استعمال عسل را در مداوای زخم‌ها، میکروب‌ها و انواع امراض دیگر بیان می‌دارد.

چرا خداوند گوشت خنزیر را حرام کرده است

خداوند از دیر مدتی بدین سو گوشت خنزیر را حرام گردانیده است و علم امروزی بشر ثابت کرده است که در گوشت و خون آن یک نوع کرمی وجود دارد که بی‌نهایت خطرناک است، این کرم‌ها شکل نوار را دارند و اگر انسان به‌طور درست پاک نشده آن را در گوشت خنزیر بخورد ژن‌های موجود در این کرم نمو می‌کند و به حیث کرم کامل در معدهٔ انسان بار می‌آید، اینجا نوع دیگری از این کرم‌ها وجود دارد که در داخل این کیسه‌های گوشت خنزیر است.

قُلْ لَّا أَجِدُ فِی مَا أُوحِی إِلَی مُحَرَّمًا عَلَی طَاعِمٍ یطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ یکونَ مَیتَةً أَوْ دَمًا مََّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِیرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّک غَفُورٌ رَحِیمٌ (انعام/145)

«بگو ای پیغمبر در احکامی‌که به من وحی شده من چیزی را که برای خورندگان طعام حرام باشد نمی‌یابم جز آن که میته باشد یا خون ریخته یا گوشت خوک که پلید است و یا حیوان که بدون ذکر نام خدا از روی فسق ذبح کنند و در همین‌ها که حرام است نیز هر گاه کسی به خوردن آن‌ها مضطر گردید در صورتی که از روی ستم و از راه تعدی و تجاوز از فرمان خدا نباشد و به‌قدر ضرورت صرف کند باز خدا خواهد بخشید که همانا خدای تو بخشنده و مهربان است.»

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیکمُ الْمَیتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَیرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَیهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رََّحِیمٌ (بقره/173)

«به تحقیق حرام گردانید خدا برشما مردار و خون و گوشت خوک را و هر چه را که به اسم غیر خدا کشته باشند پس هر کس به خوردن آن‌ها محتاج شود درصورتی‌که به آن تمایل نداشته و از اندازه ی سد رمق نیز تجاوز نکند گناهی بر او نخواهند بود که به‌قدر احتیاج به خورد به‌درستی‌که خدا آمرزنده و مهربان است.»

حُرِّمَتْ عَلَیکمُ الْمَیتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکیتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَلِکمْ فِسْقٌ الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلَامَ دِینًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (مائده/3)

«امروز کافران از اینکه به دین شما دستبرد زنند و اختلالی رسانند طمع بریدند پس شما از آنان بیمناک نگشته و از من بترسد دین شما را به حد کمال رسانیدم و برشما نعمت را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدیم.»

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیکمُ الْمَیتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (نحل/115)

«خدا برشما بندگان تنها مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را به نام غیر خدا ذبح کنند حرام گردانید و باز از همین حرام‌ها نیز اگر کسی مضطر و ناچار شود بی آنکه قصد تجاوز و تعدی از حکم خدا نماید به قدر ضرورت تناول کند خدا البته غفور و مهربان است.»

دکتر آلمانی به نام ریکونج که مؤسس نظریه تسمم در انسان است چندین تجربه را از گوشت خنزیر در دیگر حیوانات مورد تجربه مثل موش انجام داد و آن‌ها را از گوشت خنزیر تغذیه کرد، این تجربه نشان داد که این کرم‌ها خیلی خطرناک‌اند که خورندهٔ آن را بعد از چندین ماه به امراض جلدی و هم چنان سرطان و دیگر امراض مبتلا می‌سازد.

تحریم شراب (خمر)

خداوند فرموده است:

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ (مائده/90)

«ای کسانی که ایمان آورده اید هر آیینه شراب و قمار نشانه‌ها و تیر‌های فال پلیدی از کار شیطان است از آن بپرهیزید تا رستگار شوید.»

هاریسون آمریکایی در کتاب خود در رابطه با شراب می‌گوید: هفت میلیون آمریکایی از مرد و زن انسان‌های دائم‌الخمراند، این عادت سالانه سبب وفات 25 هزار شخص در اثر حادثهٔ ترافیکی و 15 هزار حالت قتل و انتحار می‌گردد و سالانه دونیم میلیون انسان در رابطه با شراب توسط پلیس بازداشت می‌شوند. گذاشته از این مثال‌های عینی اگر به‌طور خلاصه بگویم شراب باعث امراض مختلفی هم در جگر، معده، قلب و دماغ می‌شود.

کشف جدید علم پزشکی مطابق با حدیث رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله) در قاهره

گروه بین‌الملل: دکتر عبدالباسط محمد، استاد مرکز ملی تحقیقات و عضو شورای عالی امور اسلامی در قاهره، کشف جدید علمی خود را مطابق با اعجاز علمی حدیث نبوی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «محیط»، دکتر «عبدالباسط محمد» با اشاره به وجود احادیثی درباره طب تشریحی، حقایق جدیدی را در اعجاز علمی قرآن پیرامون تعداد مفاصلی که در بدن هر انسانی وجود دارد کشف کرد.

ازجمله مهم‌ترین این احادیث، حدیثی است که رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله) می‌فرماید: «در بدن انسان 360 مفصل وجود دارد، پس هرکس می‌تواند در هر روز از سال یک عضو خود را از آتش محفوظ بدارد، این کار را انجام دهد. پرسیدند یا رسول‌اللّه چگونه؟! فرمود: تکبیر و تسبیح خداوند را بگوید، مردم‌آزاری نکند و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را به‌جا آورد».

حدیث مذکور در ظاهر پند و نصیحتی برای مسلمانان است تا تقوا پیشه کنند و از آتش جهنم مصون بمانند، ولی در این حدیث شریف، علمی بزرگ نهفته است که به اعجاز علمی در سنت نبوی اشاره دارد.

تا سال 1996 با وجود پیشرفت وسایل تشخیص، لیزر، اشعه و رادیولوژی علم بشری تنها 430 مفصل در بدن انسان را تشخیص داد، ولی با گذشت زمان و همت برخی دانشمندان علم تشریح در خصوص تعداد مفاصل و با تفکیک آن‌ها از یکدیگر امروزه ثابت شده است که در بدن آدمی دقیقاً 360 مفصل وجود دارد.

دکتر عبدالباسط در مصاحبه خود با روزنامه «المدینه» عربستان اعلام کرد: حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله) 14 قرن پیش بدون ابزار پزشکی و علمی عصر حاضر به تعداد دقیق این مفاصل اشاره کرده‌اند و این جز اعجاز علمی احادیث و صدق رسالت نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله) چیز دیگری محسوب نمی‌شود.

وی افزود: کشف این مسئله هم‌چنین ارتباطی به علاقه مسلمانان به پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله) ندارد، چراکه دانشمندان صحت این مسئله را تأیید کرده‌اند.

آفرینش

آیا پرده‌برداری قرآن از «آمیزش و لقاح» در ابرها و گیاهان یک اعجاز علمی است؟

تاریخچه: هرچند بشر از دیرباز می‌دانسته که در برخی گیاهان ــ مانند خرما ــ اگر گروه‌های نر آنان را به گیاه ماده برساند محصول به دست می‌آید؛ ولی این اطلاعات محدود به چند گیاه خاص بود تا اینکه لینه (1778 ــ 1707 م) طبیعی‌دان سوئدی در قرن 18 م قانون «زوجیت عمومی‌در گیاهان» را کشف کرد.

در مورد باران نیز باید گفت: بشر اطلاعاتی از کیفیت نزول آن نداشت تا اینکه در سال‌های اخیر با پیشرفت در رشته‌هایی چون هواشناسی، به مسئله تلقیح ابرها پی بردند؛ و حتی بحث از باران مصنوعی پیش آمد. در اینجا بود که دانشمندان متوجه نقش عجیب بادها در زایا شدن ابرها شدند.

بحث قرآنی (اسرار علمی) آیهٔ 22 سورهٔ حجر، در این موضوع، نقش محوری را دارد که خداوند می‌فرماید:

وَأَرْسَلْنَا الرِّیاحَ لَوَاقِحَ فَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَسْقَینَاکمُوهُ وَمَا أَنْتُمْ لَهُ بِخَازِنِینَ (حجر/22)

«و ما بادهای آبستن کن رحم طبیعت را فرستادیم و هم باران را از آسمان فرود آوریم تا به آن آب شما و نباتات و حیوانات شما را سیراب گردانیدیم و گرنه شما نمی‌توانستید منبع ساخته و جاری سازید.»

در مورد این آیه سه نظر وجود دارد:

 

الف: منظور لقاح گیاهان است: برخی نویسندگان ضمن تقسیم عوامل لقاح در گیاهان به رییسی (مثل حشرات) و غیر رییسی (مثل آب، انسان و...) نقش بادها را در این زمینه مهم ارزیابی کرده و می‌گویند: «علم کشف کرده که مهم‌ترین گیاهان خشکی و آبی، به‌وسیلهٔ باد تلقیح می‌شوند، ازاین‌روست که قرآن از میان عوامل لقاح، باد را ذکر کرده است».


ب: منظور لقاح ابرهاست: برخی دانشمندان بر این باورند که حتی وجود بخارآب در هوا و اشباع هوا و یا حتی تقطیر آن در سطوح بالایی جوّ، برای ریزش باران کافی نیست زیرا ممکن است باوجود اشباع، تقطیر نشود و یا اینکه قطرات آن‌قدر ریز باشند که معلق بمانند و نبارند؛ بلکه شرط سومی نیز ضرورت دارد که آن، «بارورشدن»، یا «عمل لقاح» است.

به‌این‌ترتیب که: باد، ذرات نامریی نمک را از دریا با خود می‌آورد تا به همراه قطرات ریز آب، نطفه‌های جذب‌کننده و آماس کننده را تشکیل دهد و سرانجام با تلاطم و تصادم بادها به هم بپیوندند، رفته‌رفته درشت شده و سقوط کنند.

هم‌چنین توده‌های ابر، در اثر اصطکاک با عوارض زمین و اجسام معلق در باد، دارای بارهای الکتریکی مخالف می‌شوند که تخلیهٔ آن ــ رعدوبرق ــ باعث یونیزه شدن هوا و تشکیل اُزون می‌گردد که به پیوستن و درست شدن باران کمک فراوان می‌نماید.

 

ج: منظور لقاح ابرها و گیاهان است:

برخی دیگر از دانشمندان و صاحب‌نظران انحصار آیه در یکی از دو معنای فوق را رد می‌کنند؛ و می‌گویند: اگرچه قسمت دوم آیه به‌وسیله «فاء» که یکی از موارد کاربردش نتیجه‌گیری است به قسمت اول ربط داده شده است ــ بادها را زایا کننده فرستادیم «پس» نازل کردیم...ــ ولی منظور آن فقط لقاح ابرها نیست بلکه قسمت اول آیه، یک فرمول کلی را ارائه می‌دهد چه در گیاهان و چه در ابرها؛ و قسمت دوم (از آسمان آبی نازل کردیم) یکی از موارد و نمونه‌های آن است.

نتیجه‌گیری:

1. قسمت اول آیه قاعدهٔ کلی است و قسمت دوم یک نمونه و مصداق از آن است پس آیه می‌تواند هم لقاح در گیاهان و هم ابرها را شامل شود.

2. آیه فوق می‌تواند چیزی فراتر از ابر و گیاه را شامل شود؛ که ممکن است در آینده، علم از آن پرده‌برداری کند.

3. اشارهٔ علمی قرآن به پدیدهٔ «لقاح در ابرها»، می‌تواند «اعجاز علمی» به شمار آید چراکه این مسئله تا سال‌های اخیر برای بشر مشخص نشده بود. ولی در مورد گیاهان، ازآنجاکه بشر از گرده‌افشانی گیاهان ــ هرچند محدود ــ اطلاع داشته است با یک درجه تنزّل جزء «شگفتی‌های علمی‌قرآن» به حساب می‌آید نه «اعجاز علمی».

انسان از چه آفریده شده است؟

از برخی آیات می‌توان دریافت که انسان از خاک یا گل و از برخی آیات دیگر استفاده می‌شود که انسان از آب یا نطفه آفریده شده است. این آیات با یکدیگر منافاتی ندارند؛ زیرا مراد از آفرینش انسان خاک یا گل، آفرینش آدم (علیه‌السلام) است که آفرینشی مستقل داشته است و مراد از آفرینش انسان از آب یا از نطفه آفرینش فرزندان آدم (علیه‌السلام) و به‌طورکلی انسان‌هاست که از طریق آب (منی) و تشکیل نطفه صورت می‌پذیرد.

آیا می‌توان گفت اختلافات فردی در خلقت، در وراثت ریشه دارد؟

به‌طور مسلّم برخی از خصوصیات جسمی و روانی افراد از راه وراثت به آن‌ها منتقل می‌شوند، ولی نمی‌توان گفت تمام اختلافات از راه وراثت پدید می‌آید؛ زیرا برخی از اختلافات در اثر اختلافات محیط، موقعیت و درنتیجه اختلاف تجربیات به وجود می‌آید. علاوه بر این، بحث درباره اختلاف فردی و حکمت آن بحثی کلی است و به این امر که خداوند اختلافات در آفرینش را از چه راهی به وجود می‌آورد (از راه توارث یا راه‌های دیگر)، مربوط نمی‌شود.

آیا انسان از اتم به وجود آمده است؟

تمام اشیاء موجود در عالم مادّه از ذرات ریز و بسیار کوچکی به نام «اتم» به وجود آمده‌اند و این اختصاص به بدن انسان ندارد؛ به‌عبارت‌دیگر واحد ساختمانی همه اشیاء اتم است و البتّه هر شیء، اتم مربوط به خود را دارد. واحد ساختمانی بدن انسان سلول است؛ یعنی هر بافت بدن از مجموعه سلول‌های همانند و هماهنگ به وجود آمده است و مجموعه بافت‌ها اندام‌های بدن را به وجود می‌آورند. هر سلول نیز از تعداد بی‌شماری اتم‌های گوناگون تشکیل یافته است.

آیا خلقت تمام افراد بشر از ابتدا تاکنون به یک صورت انجام گرفته است؟

آفرینش اولین انسان با آفرینش انسان‌های بعد، فرق دارد. نخستین انسان با کیفیت خاصی از خاک و گل و در ضمن مراحلی آفریده شد و انسان‌های بعد به همین کیفیت فعلی به وجود آمدند؛ یعنی از راه تناسل و ترکیب نطفه پدر و مادر؛ پس به‌جز نخستین انسان، آفرینش انسان‌های دیگر به یک صورت انجام می‌گیرد. البته تولد حضرت عیسی (علیه‌السلام) که بدون پدر به دنیا آمده است، استثنایی است.

 

 

منابع: پناهی، حسین /فیض‌آبادی، حمیده، بیولوژی در قرآن- ش 10، انتشارات فیض دانش،1389

اخبار مرتبط