ولایتفقیه بهعنوان پایه محوری و اساسی نظام اسلامی و ستون اصلی خیمه انقلاب اسلامی همواره موردتوجه دشمنان نظام بهویژه غرب بوده و میباشد. آنان که دریافتهاند وجود ولایتفقیه سد محکمی بر راه رسیدن به اهداف شوم خود در براندازی نظام اسلامی است، نوک پیکان تهاجمات خویش را به سمت آن نشانه رفته و تمامی تلاش خویش را برای تضعیف آن بکار بستهاند، حجم دشمنی و مقابله با ولایتفقیه توسط رسانههای بیگانه و عمدتاً غربی شاهدی گویا بر این مسئله است. در اینجا به برخی از نظریات و دیدگاههای غرب در خصوص ولایتفقیه و شخص مقام معظم رهبری اشاره میکنیم؛ ارئول مارک گرچت تحلیلگر اسبق سازمان سیا در امور خاورمیانه در روزنامه نیویورکتایمز مینویسد ک مشکل آمریکا این است که بعضی از روحانیون شیعه نمیخواهند فاصله خود را از سیاست حفظ کنند، اینها فرزندان آیتالله خمینی هستند. (روزنامه کیهان، 14/2/82) ادوارد شرلی از مقامات اسبق سیا میگوید: اگر نظام ولایتفقیه در ایران از هم بپاشد آنوقت میتوان پذیرفت که جمهوری اسلامی تغییر ماهیت داده است. (مذاکره با امریکا چرا؟ تهران: مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، ص 396) در مجله آلمانی اشپیگل مقالهای تحت عنوان (آیتالله از جنس بتون) به قلم اولریکه پوتز منتشرشده است که صرفنظر از برخی تحلیلهای نادرست در این مقاله، در آن نویسنده به تحلیل جایگاه برتر و قدرتمند ولیفقیه در نظام جمهوری اسلامی پرداخته، بهنحویکه بهدرستی تصمیمگیری نهایی در خصوص مسائل مهم و اساسی مثل انرژی هستهای و چگونگی برخورد با اپوزیسیون داخلی و فتنهٔ پس از انتخابات و ... را موکول به نظر رهبری و ولیفقیه دانسته و در قسمتی دیگر از نوشتار خود ولیفقیه و شخص آیت ا... خامنهای را ازجمله قدرتمندترین افراد در جهان کنونی برمیشمرده است. (www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,677579,00.html) فوکایاما نظریهپرداز ژاپنیالاصل تبعه آمریکا نیز در کنفرانسی که در اورشلیم با عنوان بازشناسی هویت شیعه برگزار شد به ترسیم اندیشه سیاسی شیعه پرداخت؛ و دراینباره چنین گفت: «شیعه پرندهای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست، پرندهای است که دو بال دارد. یک بال سبز و یک بال سرخ, بال سبز این پرنده همان مهدویت و عدالتخواهی اوست چون شیعه در انتظار عدالت به سر میبرد، امیدوار است و انسان امیدوار هم شکستناپذیر است نمیتوانید کسی را تسخیر کنید که مدعی است فردی خواهد آمد که در اوج ظلم و جور، دنیا را پر از عدل داد خواهد کرد. بال سرخ شیعه، شهادتطلبی است که ریشه در کربلا دارد و شیعه را فناناپذیر کرده است. شیعه با این دو بال افق پروازش خیلی بالاست و تیرهای زهرآگین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و ... به آن نمیرسد. آن نقطه که خیلی اهمیت دارد بعد سوم شیعه است و آن اینکه این پرنده زرهی بنام ولایتپذیری بر تن دارد که آنها را شکستناپذیر نموده است در بین کلیه مذاهب اسلامی، شیعه تنها مذهبی است که نگاهش به ولایت، فقهی است؛ یعنی فقیه میتواند ولایت داشته باشد». این نگاه، برتر از نظریه نخبگان افلاطون است. فوکایاما معتقد است: «ولایت پذیری شیعه که بر اساس صلاحیت هم شکل می گیرد، او را تهدید ناپذیر کرده است» مهندسی معکوس برای شیعیان ایران این است که ابتدا ولایتفقیه را بزنید. تا این را نزنید نمیتوانید به ساحت قدسی کربلا و مهدی تجاوز کنید. وی نظریهای با عنوان «میکروپولتیک میل ها و میکروفیزیک قدرت» ارائه میدهد و میگوید برای پیروزی بر یک کشور باید «میل مردم» را تغییر دهیم اگر میل مردم از شهادتطلبی، ایثار، جوانمردی و دهها عاملی که بهعنوان فرهنگ شکل گرفته است به رفاهطلبی، غربزدگی و ... تغییر نیابد مانند این است که آب در هاون میکوبید. این میلها هم تغییر نمیکنند مگر اینکه ارکان یک قدرت از آن حمایت کند. وی راه برخورد با این جریان را تضعیف ولایتفقیه میداند. او میگوید در صورت تضعیف ولایتفقیه، رفاهطلبی جای شهادتطلبی را میگیرد و پسازآن اندیشه عدالتخواهی و انتظار نیز از جامعه رخت برمیبندد. (سایت دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله، 19/10/88) (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 1/100130274)