از کودکی تاکنون، هر از چند گاهی میشنوم، بعضی افراد برای درمان و رفع مشکلات مختلف، به افرادی که به آنان دعانویس گویند مراجعه میکنند، اگرچه در گذشته بیشتر برای این امر به دنبال افراد باتقوا و صاحبنفس بودند، ولی امروزه بسیاری از شیادان و افرادی که به هیچ دین و اعتقادی پایبند نیستند و شرایط این کار را ندارند، از سادهدلی و مشکلات مختلف مردم سوءاستفاده کرده، و از این راه برای خود ثروتهای کلانی به هم رساندهاند. ما در اینجا نمیخواهیم درباره دعا و دعانویسی و افشای افراد بیلیاقت و مطالبی ازایندست بنویسم، بلکه میخواهیم از این مسیر برای درمان درد و مشکلات جسم و روح خود اقدامی کنیم، بهتر است برای درمان و رفع مشکلات مادی و معنوی خود دست به دامان پرمهر آیات آسمانی قرآن بزنیم و از نسخه طبیبان حاذقی همچون امام صادق (علیهالسلام) بهره ببریم. بنابراین ما دست نیاز به این طبیب جسم و روح میبریم و از نسخه شفابخش قرآنی ایشان، برای:
1. غلبه بر ترس؛ 2. درمان غم و اندوه؛ 3. دفع مکر و حیله افراد؛ 4. بهرهمندی از زیباییهای دنیا استفاده میکنیم.
در حدیثی از حضرت امام صادق (علیهالسلام) در کتاب شریف خصائص آمده است که حضرت فرمود: در شگفتیم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، پس چگونه به چهار چیز دیگر پناه نمیبرد؟
گنج اول: غلبه بر ترس یا درمان آن
در شگفتیم از کسی که ترس بر او غلبه کرده، پس چرا به ذکر (حسبنا الله و نعم الوکیل) پناه نمیبرد؟ چراکه شنیدم، خداوند عزوجل به این ذکر فرمود: ﴿فانقلبوا بنعمة من الله و فضل لم یمسسهم سوء و اتّبعوا رضوانالله و الله ذو فضل عظیم﴾(سوره آلعمران، آیه 173) پس (آنکسانی که به عزم جهاد خارج گشتند و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) با نعمت و بخششی از جانب خدا [از میدان نبرد] بازگشتند درحالیکه هیچ آسیبی به آنان نرسیده بود و همچنان خشنودی خدا را پیروی کردند و خداوند دارای فضل و بخششی عظیم است.
گنج دوم: برای درمان غم و اندوه
در شگفتیم برای کسی که اندوهگین است، چگونه به ذکر «لا إله الّا انت سبحانک انّی کنت من الظّالمین» پناه نمیبرد. چراکه شنیدم، خداوند عزوجل به دنبال این ذکر فرمود: ﴿فاستجبنا له و نجّیناه من الغمّ و کذلک ننجی المومنین﴾ (سوره انبیا، آیه 87) پس ما (یونس را در اثر تمسک به ذکر یادشده) از اندوه نجات دادیم و همینگونه مؤمنین را نجات میبخشیم.
گنج سوم: چگونگی دفع مکر و حیله
در شگفتیم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «و أفوض أمری إلی الله إن الله بصیر بالعباد» پناه نمیبرد. زیرا به تحقیق شنیدم که خداوند عزوجل به دنبال ذکر فوق فرمود: ﴿فوقاه الله سیئات ما مکروا و حاق بآل فرعون سوء العذاب﴾(سوره غافر، آیه 44) پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.
گنج چهارم: کسب دنیا و بهرهمندی از زیباییهای آن
در شگفتیم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست، چگونه به ذکر «ماشاءالله لاقوّة الّا بالله» پناه نمیبرد؛ زیرا به تحقیق شنیدم که خداوند عزوجل بعد از ذکر یاد شده (از زبان مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از آن نعمتها بهرهمند بود) فرمود: ﴿ان ترن أنا أقل منک مالا و ولدا٭فعسی ربی أن یوتین خیرا من جنّتک﴾(سوره کهف، آیات 39 و 40) اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود میدانی پس امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد...
امید همواره با قرآن باشیم، از تلاوتش بهره ببریم و در تمام امور زندگی به آن عمل کنیم.
منبع: مجله بشارت