حریر حیا
  • 3701
  • 298 مرتبه
موج گرایش زنان به حجاب در جهان

موج گرایش زنان به حجاب در جهان

1398/06/31 06:15:42 ب.ظ

در عصر کنونی رویکرد وسیعی به‌سوی دین مشاهده می‌شود و افراد بسیاری از مکاتب رنگارنگ سرخورده شده و دین و مذهب را تنها پایگاه مطمئن یافته و گرایش به مذهب دوباره اوج گرفته است. در این میان گرایش به دین اسلام از آهنگ بیشتری برخوردار است به‌طوری‌که موج اسلام‌گرایی، آمریکا و اروپای مسیحی را به تنش درآورده و حکومت‌های استعماری را به وحشت انداخته و آن‌ها را به چاره‌جویی و مبارزه واداشته است. جنگ روسری‌ها در فرانسه نمونه بارز این مبارزه خصمانه است. تمایل به اسلام در آمریکا و اروپا در دهه‌های اخیر مرهون انقلاب اسلامی است.

با وقوع انقلاب اسلامی توجه بسیاری از کشورها به ایران جلب شد و همگان بر آن شدند تا بدانند این چگونه دینی است که برخلاف همه تبلیغات جهان که دین را افیون توده‌ها معرفی کرده بود، ریشه قیام و انقلاب شده است.

دشمنان نیز که اسلام را منشأ این انقلاب و بزرگ‌ترین مانع تسلط خود می‌دانستند به تبلیغ علیه دین پرداختند ولی به خواست خدا تبلیغات آنان برعکس نتیجه داد و محرک بسیاری شد تا با اسلام و ایده‌هایش آشنا شوند و آن را مطابق ندای وجدان خود بیابند و به اسلام روی‌آورند.

زنان و دختران بسیاری در غرب به حجاب به‌عنوان نمودی از آزادی اسلامی گرایش پیدا کردند ولی سردمداران فرهنگ منحط غرب که داعیه دفاع از آزادی و حقوق زنان را دارند مانع از ورود آنان به مدارس و عرصه‌های مختلف فعالیت اجتماعی شدند.

زنان مصری از زمانی که به حجاب اسلامی به‌ویژه چادر روی آوردند از ظاهر شدن در تلویزیون ممنوع شده‌اند. یکی از این زنان که پس از ده سال فعالیت به خاطر داشتن حجاب، ممنوع‌التصویر شد گفت: حجاب پیام روشنی بخشی بود که به قلبم الهام شد، من واقعاً باحجاب شده‌ام و هرگز به مسیری که پایان آن میانه‌روی و قضیه یک بام و دو هوا باشد، نخواهم رفت. آنچه اتفاق افتاد برای من امری ناگهانی و نورانی بود که کلمات قادر به بیان آن نیستند. این تصمیم برای من خیلی سخت و هراسناک بود ولی برای خدا انجام شد. توصیف حالی که برای چندمین بار قرآن را با تعمق خواندم برای من امکان ندارد. هیچ موضوعی وجود ندارد که قرآن این کتاب معجزه، جواب نداده باشد. اگر ما به هدایت قرآن کریم حرکت می‌کردیم و آن را به‌عنوان یک قانون اساسی گرفته بودیم بسیار بزرگ‌تر و دل‌نشین‌تر از قوانین موضوعی است که امروزه از آن تبعیت می‌کنیم. روی آوردن به حجاب تاوان سنگین و کمرشکنی دارد که من آن را پذیرفته‌ام و خود را موفق می‌دانم. در حال حاضر احساس راحتی می‌کنم.

گروهی از بازیگران مصری در سال‌های اخیر دریافته‌اند که بازیچه دست تولیدکنندگان و ابزار سودجویی‌های یغماگران شده‌اند، ازاین‌رو با کمال شجاعت به دامن اسلام و ارزش‌های گران‌قدر آن بازگشته و از هنرپیشگی دروغین کناره گرفته‌اند.

شیدا، هنرپیشه و خواننده بزرگ مصری پس از سال‌ها بازیگری و خوانندگی مبتذل، راه ایمان را پیمود و حتی از یک‌میلیون پوندی که به وی پیشنهادشده بود تا برای یک‌بار دیگر به روی صحنه برود، صرف‌نظر نمود. او حتی لباس‌های قدیمی و فیلم‌هایش را دور ریخته و به‌جای آن کتابخانه قرآن و نوارهای تلاوت قرآن مجید در خانه‌اش جایگزین کرده است.

هنرپیشه‌های مصری پدیده‌ای نو را در جامعه هنری آن کشور به وجود آوردند. آنان درحالی‌که در اوج شهرت و ثروت بودند و پرده‌های سینما هرروز انتظار ارائه نقش‌های جدیدی از آنان را داشت از عرصه هنرپیشگی کناره گرفتند و به آغوش اسلام بازگشته و در هاله‌ای از حجاب پرافتخار اسلامی قرار گرفتند.

خانم‌ها: شمس بارودی، نوراء، هناء ثروت و مدیحه کامل معروف‌ترین ستاره‌های شهره مصر صرفاً به خاطر پوچ یافتن ارزش‌های معنوی به هنر متعالی روی آوردند.

هنرپیشگان تحول‌یافته مصری نه‌تنها حجاب را مانع هنرمندی خود ندیدند بلکه هنر مبتذل را سد راه پای بندی به کرامت انسانی خود یافتند. آنان از هنر خسته نشدند بلکه از هنری که کرامت و شخصیت انسانی آنان را پایمال افزون‌خواهی تجار و بینندگان سراب طلب می‌سازد و از ابتدایی‌ترین اصول ارزشی بازمی‌دارد، خسته، درمانده و فراری شدند.

کشور مسلمان ترکیه نیز در اثر تلاش‌های استعمار و به‌واسطه مزدور سفاکی بنام آتاتورک، بی‌حجابی را به‌صورت قانون درآورد تا جایی که دختر نخست‌وزیر آقای اردوغان مجبور شد در کشور دیگری تحصیل کند.

ارتش ترکیه در طی پنجاه سال گذشته، سه بار در سال‌های 1960، 1971 و 1980 اقدام به کودتا اقدام به کودتا کرد و خود قدرت را به دست گرفت و در سال‌های 1997 نیز فشار ارتش به نجم الدین اربکان اولین نخست وزری اسلام‌گرای آن کشور موجب کناره‌گیری وی از قدرت شد و بالاخره اختلاف عمیق بین دو جناح سکولارها و اسلام‌گرایان در درون حاکمیت ترکیه مردم را به انتخاب یکی از دو راه وادار ساخت.

در شرایطی که مسئولان به‌شدت از مبانی سکولاریسم حکومتی دفاع می‌کردند و خواهان ماندگاری ترکیه سکولار بودند، اردوغان را به‌عنوان اسلام‌گرا و دشمن آتاتورک و خائن به قانون لائیک معرفی نمودند و او را متهم کردند به این‌که قصد دارد ترکیه را با رعایت موازین دینی به عصر جهل و تاریکی برگرداند!

عایشه بری کی از رهبران حزب زنان در تظاهرات ضد اسلامی خرداد 86 «تاریخ ایران» طی نطق سیاسی گفت:

ما نمی‌خواهیم زنی محجبه به کاخ ریاست جمهوری آتاتورک پا بگذارد و این در حالی بود که 99% مسلمان و 85% خواهان حفظ حجاب هستند ولی نمادی از نفوذ استعمار در مقابل آن‌ها قرار دارد که نمی‌گذارد. ولی اسلام‌خواهی و مطالبه حجاب در حال اوج است، 63% از زنان ترکیه با حجاب اسلامی در جامعه حضور دارند و این رقم در شرق ترکیه به 100% می‌رسید.

حکومت ترکیه به دست اسلام‌گرایان افتاد و زنان ترکیه حجاب همسر نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور را الگوی پوشش خود قراردادند.

انقلاب اسلامی توانسته است به برکت مجاهدت خالصانه امام (رحمة الله علیه)، شهدا و ایثارگران گران‌قدر، حجاب را به‌صورت یک سمبل و شعار اسلامی در تمام جهان طنین‌انداز کند و ثابت نماید که حجاب قبل از آن‌که یک واجب شرعی باشد، نشانه‌ای از کرامت و ارزش والای زن است. حجاب می‌تواند در اخلاق، سیاست، اقتصاد، روابط اجتماعی و حتی در روابط بین‌المللی تأثیرگذار باشد.

 

 

منبع: حجاب هاله‌ای از عفاف، استاد مریم بهروزی

اخبار مرتبط