انقلاب اسلامی
  • 4074
  • 111 مرتبه
چرا بعد از ۱۴۰۰ سال بر حسین می‌گرییم؟

چرا بعد از ۱۴۰۰ سال بر حسین می‌گرییم؟

1398/09/29 12:13:32 ب.ظ

http://vareth.ir/files/fa/news/1392/8/23/14934_720.jpg


عاشورا یک نیمه‌ روز بیشتر نبود؛ تاریخ را تکان داد و متحول کرد
 
این لحظه‌هاى حوادث بزرگ تاریخى، در واقع عوامل پیشرفت تاریخ ملتها هستند.عاشورا یک نیمه‌روز بیشتر نبود؛ تاریخ را تکان داد و متحول کرد . یک حادثه، گاهى به قدرى عمیق و حکیمانه و بجا در طول زندگى یک ملت اتفاق مى‌افتد که تأثیرات آن براى سالهاى متمادى، گاهى براى قرنهاى متوالى باقى میماند.
 
عاشورا و عزاداری در طول تاریخ به همت شیعه حفظ شده است
 
عاشورا را شیعه، با همه‌ى وجود نگه داشتند. شما ببینید در طول سالهاى متمادى، قرنهاى متمادى، یاد امام حسین، نام امام حسین، تربت امام حسین، عزاى امام حسین هرگز از بین مردم پیرو اهل‌بیت و مؤمنِ به اهل‌بیت خارج نشد؛ این را رها نکردند؛ هرچند خیلى تلاش شد. حالا شما قضیه‌ى متوکل و بستن راه را شنیده‌اید. اینها آن کارهاى چاروادارى، مخالفتهاى چاروادارى بوده است.
 
تلاش دشمنان برای ازبین بردن یاد و خاطره عاشورا همواره ناکام بوده است
 
مخالفتهاى بسیار زیادى در طول زمان به شکلهاى ظاهراً علمى، به شکل احساساتى، به شکل تجربه‌اى انجام دادند، ولى شیعه نگه داشته است و باید نگه دارد.
 
فلسفه عزاداری حفظ ارزش های معنوی الهی است
 
می گویند چرا ماتم و گریه و اشک را در بین مردم رواج میدهید؟ این ماتم و اشک براى ماتم و اشک نیست، براى ارزشهاست. آنچه پشت سر این عزاداریها، بر سر و سینه زدنها، اشک ریختنها وجود دارد، عزیزترین چیزهائى است که در گنجینه‌ى بشریت ممکن است وجود داشته باشد؛ او همان ارزشهاى معنوىِ الهى است. اینها را میخواهند نگه دارند که حسین‌بن‌على مظهر این ارزشها بود. یادِ آنهاست؛ زنده نگه داشتن آنهاست.
 
زنده نگه داشتن یاد امام حسین وسیله عبور مسلمانان ازهمه ی موانع ومشکلات است
 
و ملت اسلام اگر نام حسین را و یاد حسین را زنده نگه بدارد و آن را الگو قرار بدهد براى خود، از همه‌ى موانع و مشکلات عبور خواهد کرد. لذاست که ما در انقلاب اسلامى، در نظام جمهورى اسلامى از صدر تا ذیل، همه – مردم، مسئولین، بزرگان، شخص امام بزرگوار ما – بر روى مسئله‌ى امام حسین و مسئله‌ى عاشورا و همین عزاداریهاى مردمى، تکیه کردند و جا دارد. این عزاداریها جنبه‌ى نمادین دارد، جنبه‌ى حقیقى هم دارد؛ دلها را نزدیک میکند، معارف را روشن میکند
 
لعن یزید و شمر به معنای مخالفت با حاکمیت مانند یزید است
 
هدف قیام امام حسین نابودکردن حاکمیت های مخالف ارزش های اسلامی بود
 
مرحوم شهید مطهرى سالها قبل از انقلاب در این حسینیه‌ى ارشاد فریاد میکشید که: واللَّه – قریب به این مضمون – بدانید شمر، امروز – اسم نخست‌وزیرِ آن روز اسرائیل (صهیونیست) را مى‌آورد – اوست. واقع قضیه هم همین است. ما شمر را لعنت میکنیم، براى اینکه ریشه‌ى شمر شدن و شمرى عمل کردن را در دنیا بکنیم؛ ما یزید و عبیداللَّه را لعنت میکنیم، براى اینکه با حاکمیت طاغوت، حاکمیت یزیدى، حاکمیت عیش و نوش، حاکمیت ظلمِ به مؤمنین در دنیا مقابله کنیم. حسین‌بن‌على قیامش براى این بود که بینى حاکمیتهاى علیه ارزشهاى اسلامى و انسانى و الهى را به خاک بمالد و نابود کند؛ و همین کار را هم امام حسین با قیام خود کرد.

مجالس حسینی مجالس ضدظلم ضدسلطه و ضدشمرها یزیدها و ابن زیادهای زمان اند
 
مجالس ما؛ مجالس حسینى، یعنى مجالس ضد ظلم، مجالس ضد سلطه، مجالس ضد شمرها و یزیدها و ابن‌زیادهاى زمان موجود، زمان حاضر، معنایش این است. این استمرار ماجراى امام حسین است.
 
امام حسین برای همه ی مسلمانان و احرار درس دارد
 
و امروز دنیا پر از ظلم و جور است. شما ببینید چه میکنند؛ در فلسطین چه میکنند، در عراق چه میکنند، در کشورهاى گوناگون چه میکنند، با ملتهاى دنیا چه میکنند، با فقرا چه میکنند، با ثروتهاى ملى کشورها چه میکنند. ابعاد عظیم حرکت حسین‌بن‌على (علیه‌السّلام) شامل همه‌ى این میدان وسیع میشود. امام‌حسین نه فقط براى شیعه، نه فقط براى مسلمانها، بلکه براى احرار عالم درس دارد. رهبر آزادى‌بخش نهضت هند در شصت سال، هفتاد سال قبل اسم حسین‌بن‌على را آورد؛ گفت من از او یاد گرفتم؛ در حالى که هندو بود؛ اصلاً مسلمان نبود. در بین مسلمین هم همینطور است. ماجراى امام‌حسین این است. شما گنجینه‌دارِ یک چنین جواهر ذى قیمتى هستید که همه‌ى بشریت میتواند از او بهره برد و استفاده کند.
 
جهت گیری صحیح درعزاداری امام حسین عبارت است از:
 
1-تقویت ایمان وگسترش روح تدین
 
2-گسترش روح شجاعت وغیرت دینی
 
3-بصیرت واستقامت
 
جهت گیرى در عزادارى امام حسین به این نحو باید باشد: گسترش تبیین، بیان، آگاه‌سازى، محکم کردن ایمان مردم، روح تدین را در مردم گسترشِ دادن، روح شجاعت و غیرت دینى را در مردم زیاد کردن، حالت بى‌تفاوتى و سکر و بى‌حالى را از مردم گرفتن؛ اینهاست معناى قیام حسینى و بزرگداشت عزادارى امام‌حسین (علیه‌السّلام) در زمان ما. لذا زنده است، همیشه هم زنده خواهد بود.
 
جنبه‌ى عاطفى آن هم تأثیرگذارِ بر روى عواطف و احساسات همه‌ى مردم است. جنبه‌ى عمقى و معنوى آن، صاحبان فکر و بصیرت را آگاه میکند؛ روشن میکند. بنده بارها در طول این سالها این جمله‌ى امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) را عرض کرده‌ام که فرمود: «ألا لا یحمل هذا العلم إلّا أهل البصر والصّبر»؛ این پرچم – پرچم انسانیت، اسلام، توحید – را آن کسانى که داراى این دو خصوصیتند، میتوانند بر دست بگیرند و بلند نگه دارند؛ «البصر والصّبر»؛ بصیرت و استقامت. امام حسین (علیه‌السّلام) مظهر بصیرت و استقامت است.
 
پیروی از اباعبدالله انقلاب اسلامی را پدید آورد
 
پیروان امام حسین هم همین را نشان دادند و بعد از گذشت قرنها، آن روزى که رهبر شایسته‌اى در میان آنها پیدا شد، این حرکت عظیم را به وجود آوردند. انقلاب عظیم اسلامى یک ماجراى عظیمى است؛ داستان عظیمى است. ما در وسط قضیه قرار گرفته‌ایم، ابعاد عظیم این حادثه براى ما خیلى روشن نیست؛ آیندگانِ تاریخ و کسانى که امروز بیرون از این مجموعه هستند، آنها بیشتر از ما ابعاد و عظمت این حرکت را مى‌بینند. در دنیائى که همه‌ى پول و ثروت و قدرت و سیاست و همه چیز و همه چیز در جهت ضد ارزشهاى انسانى و دینى است، ناگهان در یک نقطه‌ى حساس عالم – نقطه‌ى حساس جغرافیائى عالم – یک نظامى سر بلند کند، یک ملتى قیام کند براى به دست گرفتن پرچم ارزشها؛ و ارزشهاى انسانى را سر دست بگیرد، نداى توحید بدهد، معجزه است؛ معجزه‌ى زمان ما این است. بعد از همه طرف به او حمله کنند؛ بزرگ و کوچک، طاغوتها و طاغوتچه‌ها با همه‌ى توانشان بریزند سر او، و در عین حال او نه فقط شکست نخورد، بلکه بسیارى از آنها را شکست بدهد؛ آنها را عقب براند، که امروز شما دارید مى‌بینید نشانه‌هاى عقب‌رفتِ استکبار را. در این مبارزه ملت ایران پیروز شد.
بیانات ۸۶/۱۰/۱۹
 
1-مجالس حسینی باید به مردم آگاهی بدهد
مجالس حسینی نخست باید به مردم آگاهی بدهد وبه صرف یادونام حسین بن علی علیه السلام اکتفا نکند؛آن فداکاری وحرکتی می تواند سرمشق بشود که برای خداوبابصیرت وباتعیین هدف انجام شده باشد پس روشن کنیم که حرکت امام حسین هدف داشته بابصیرت بوده و هدفش چه بوده است.
مابایدبرای جوانمان روشن کنیم که حسین بن علی  علیه السلام باکمال بصیرت می دانست جانش هم درخطر خواهد افتاد, اما آماده بود می دانست طوفان ظلم او ویارانش راخواهد سوزاند اما آماده بود .
وقتی ما این رابرای جوانمان روشن می کنیم  جوان ما درمیدان جنگ این جمله رامی نویسد:پدر،مادر،برادران!بدانید من ازروی بصیرت رفتم. وراست می گوید.
 

۲-مجالس اباعدالله نباید محل ترویج اندیشه های ضدانقلابی باشد
مجالس ماباید نقش ضدانقلاب بازی نکند .تعجب می کنید؟مگرممکن است مجلس امام حسین علیه السلام نقش ضدانقلاب بازی کند؟بله اگر درمحافل ومجالسی که به نام حسین علیه السلام ودین تشکیل می شوند، کوشش بشود تااندیشه های ضدانقلاب ازانواع اقسام راه ها گسترش پیداکند می شود ضدانقلاب.
 

نمونه ای ازاندیشه ضدانقلاب
یادتان هست زمان های اختناق عده ای می گفتند چون امام زمان مهدی موعود خواهد آمد ودنیاراپرازعدل ودادخواهد کرد پس شما بی خود زحمت نکشید بناست اوکارها رادرست کند وتا آقاهم نیاید فایده ای ندارد. آن روزعده ای دیbr />  
جهت‌گیری در عزاداری امام حسین به این نحو باید باشد: گسترش تبیین، بیان، آگاه‌سازی، محکم کردن ایمان مردم، روح تدین را در مردم گسترشِ دادن، روح شجاعت و غیرت دینی را در مردم زیاد کردن، حالت بی‌تفاوتی و سکر و بی‌حالی را از مردم گرفتن؛ این‌هاست معنای قیام حسینی و بزرگداشت عزاداری امام‌حسین (علیه‌السلام) در زمان ما. لذا زنده است، همیشه هم زنده خواهد بود.
 
جنبهٔ عاطفی آن‌هم تأثیرگذارِ بر روی عواطف و احساسات همهٔ مردم است. جنبهٔ عمقی و معنوی آن، صاحبان فکر و بصیرت را آگاه می‌کند؛ روشن می‌کند. بنده بارها در طول این سال‌ها این جملهٔ امیرالمؤمنین
(علیه‌السلام) را عرض کرده‌ام که فرمود: «ألا لا یحمل هذا العلم إلّا أهل البصر والصّبر»؛ این پرچم – پرچم انسانیت، اسلام، توحید – را آن‌کسانی که دارای این دو خصوصیت‌اند، می‌توانند بر دست بگیرند و بلند نگه دارند؛ «البصر والصّبر»؛ بصیرت و استقامت. امام حسین (علیه‌السلام) مظهر بصیرت و استقامت است.

 

پیروی از اباعبدالله انقلاب اسلامی را پدید آورد

پیروان امام حسین هم همین را نشان دادند و بعد از گذشت قرن‌ها، آن روزی که رهبر شایسته‌ای در میان آن‌ها پیدا شد، این حرکت عظیم را به وجود آوردند. انقلاب عظیم اسلامی یک ماجرای عظیمی است؛ داستان عظیمی است. ما در وسط قضیه قرار گرفته‌ایم، ابعاد عظیم این حادثه برای ما خیلی روشن نیست؛ آیندگانِ تاریخ و کسانی که امروز بیرون از این مجموعه هستند، آن‌ها بیشتر از ما ابعاد و عظمت این حرکت را می‌بینند. در دنیایی که همهٔ پول و ثروت و قدرت و سیاست و همه‌چیز و همه‌چیز در جهت ضد ارزش‌های انسانی و دینی است، ناگهان در یک نقطهٔ حساس عالم – نقطهٔ حساس جغرافیائی عالم – یک نظامی سر بلند کند، یک ملتی قیام کند برای به دست گرفتن پرچم ارزش‌ها؛ و ارزش‌های انسانی را سر دست بگیرد، ندای توحید بدهد، معجزه است؛ معجزهٔ زمان ما این است. بعد از همه طرف به او حمله کنند؛ بزرگ و کوچک، طاغوت‌ها و طاغوتچه‌ها با همهٔ توانشان بریزند سر او و درعین‌حال او نه‌فقط شکست نخورد، بلکه بسیاری از آن‌ها را شکست بدهد؛ آن‌ها را عقب براند که امروز شما دارید می‌بینید نشانه‌های عقب‌رفتِ استکبار را. در این مبارزه ملت ایران پیروز شد.

بیانات ۸۶/۱۰/۱۹

 

1- مجالس حسینی باید به مردم آگاهی بدهد

مجالس حسینی نخست باید به مردم آگاهی بدهد و به‌صرف یاد و نام حسین بن علی (علیه‌السلام) اکتفا نکند؛ آن فداکاری و حرکتی می‌تواند سرمشق بشود که برای خدا و با بصیرت و با تعیین هدف انجام شده باشد پس روشن کنیم که حرکت امام حسین هدف داشته با بصیرت بوده و هدفش چه بوده است.
ما باید برای جوانمان روشن کنیم که حسین بن علی
(علیه‌السلام) باکمال بصیرت می‌دانست جانش هم درخطر خواهد افتاد، اما آماده بود می‌دانست طوفان ظلم او ویارانش را خواهد سوزاند اما آماده بود.
وقتی ما این را برای جوانمان روشن می‌کنیم جوان ما در میدان جنگ این جمله رامی نویسد: پدر، مادر، برادران! بدانید من از روی بصیرت رفتم. وراست می‌گوید.

 

۲- مجالس اباعبدالله نباید محل ترویج اندیشه‌های ضدانقلابی باشد

مجالس ما باید نقش ضدانقلاب بازی نکند. تعجب می‌کنید؟ مگر ممکن است مجلس امام حسین (علیه‌السلام) نقش ضدانقلاب بازی کند؟ بله اگر در محافل و مجالسی که به نام حسین (علیه‌السلام) و دین تشکیل می‌شوند، کوشش بشود تا اندیشه‌های ضدانقلاب از انواع اقسام راه‌ها گسترش پیدا کند می‌شود ضدانقلاب.

 

نمونه‌ای از اندیشه ضدانقلاب

یادتان هست زمان‌های اختناق عده‌ای می‌گفتند چون امام زمان مهدی موعود خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد پس شما بی‌خود زحمت نکشید بناست او کارها را درست کند و تا آقا هم نیاید فایده‌ای ندارد. آن روز عده‌ای دیگر می‌گفتند: امام زمان البته تشریف می‌آورند و حکومت جهانی عدل اسلامی را تشکل می‌دهند اما این به آن معنا نیست که تا قبل از ظهور او بنده و شما در فکر تشکیل حکومت عدل اسلامی دریک گوشه از دنیا نباشیم مقدمات کار آن حکومت عدل جهانی را آماده نکنیم و با ظلم مبارزه نکنیم ما کارمان رامی کنیم امام زمان هم یقیناً ما را کمک خواهد کرد چه اکنون‌که در پرده غیبت هستند و چه ان‌شاءالله وقتی ظاهر شدند ما سربازان حضرت خواهیم بود.
اکنون نیز در مجالس و محافل گاهی دیده می‌شود مردم را از ادامه و گسترش انقلاب مأیوس می‌کند و این کار تفکر غلط را جایگزین کردن است.
اگر توکل به خدا، آگاهی، بصیرت، ایجاد روح حماسه و فداکاری نبود این مجالس تکلیف خودش را در این زمان انجام نداده است.

 

مجالس روضه کارآمد و ناکارآمد

این مجالس از آن روزی کارایی پیدا کرد که این افکار اسلامی اصیل در این مجالس راه یافت وگرنه درگذشته اگر روز عاشورا می‌آمدیم دو کلمه حرف بزنیم می‌گفتند آقا روز عاشورا وقت حرف زدن است؟ حالا حرف نمی‌زدند می‌خواستند به‌جایش چه‌کاری بکنند؟ آیا شعر یا روضه‌ای بخوانند تا مردم را روشن کنند؟ خیر می‌خواستند مشغول همان کارهایی بشوند که میدانید هیچ‌گونه هدایتی در آن‌ها نبود.
________________________________________

منبع: بیانات امام خامنه‌ای در ۵۹/۸/۱۶ برگرفته از کتاب آفتاب در مصاف